Den Backgammon revolutionen, del 1 A Beginner’s Guide AV J. Phillip Vogel

"Dessa två ska sitta vid bord …," beskriver Codex Exoniensis
av spelet "Tabeller," kända vanligen idag som backgammon. Skrivet i 1025
AD är detta den första framträdande i engelska utskrift av spelet som
skulle så skickligt omger den spelvärlden. Överraskande, trots den urgamla
notation i Codex, är backgammon faktiskt betydligt äldre. Den
world’s oldest game is now better than ever.

Backgammon spel har spelats i tusentals år och i nästan
varje del av världen. Trä spel styrelser och 3 x 10 rutor har
funnit mycket i arkeologiska utgrävningar i Egypten, medan romarna
lämnade en hel del bevis för ett spel de kallade "Ludus Duodecim Scriptorum"
eller spelet av de tolv linjerna. I Asien, backgammon-liknande spel "Nard"
verkade runt 800 e.Kr. i sydvästra Asien och dess varianter är fortfarande spelas
today throughout the continent. Backgammon’s predecessors have also been
finns i Japan där kallas Sugoroko-medan dess europeiska dominansen var
utlöstes av den arabiska ockupationen av Sicilien i 902 AD. Nard eller tabeller var
spelas över hela Europa i stor utsträckning under medeltiden och blev
en mycket populär form av underhållning på engelska krogar.

Flytta tidigare antiken, är starten på modern backgammon präglas av
Införandet av kuben. Användes först på 1920-talet i New York,
denna kub ökat inslag av skicklighet i backgammon, vilket ytterligare ökar
the game’s popularity. Despite this, backgammon was still very much a
hobby vänster till de rika och det var inte förrän på 1970-talet att dess överklagande
verkligen fångade på med allmänheten. Idag har backgammon ordentligt
återtog sin betydelse som en av de mest populära spelen i världen, tack
delvis på sin nya online-närvaro, som har öppnat dörren för
miljontals människor att lära sig och spela spelet.

Backgammon 101
Backgammon är ett spel för två spelare, vars syfte är att vara den första
spelaren till att flytta alla sina spelpjäser till sin hemmaplan och sedan av
tabellen. Det spelas på ett bräde som består av 24 smala trianglar (kallas
"Punkter"), som suppleant i färg och är grupperade i två, vardera med
tolv trianglar. De halvor bildas genom två motsatta sidor av
ombord, med en vertikal linje i mitten som kallas "bar" där
brickor placeras när de träffas.
Punkterna är numrerade från ett till 24, med spelpjäser som alltid flyttas från
högt till lågt antal. Eftersom spelarna flyttar sina pjäser i motsatt riktning,
Den enda punkt för en spelare kommer att vara 24 punkter för de övriga. Varje
spelare har 15 brickor och dessa börjar spelet med två placerade på
den 24 punkter, fem på 13 punkten, tre på de åtta punkt, och fem
på sex i deras hemmaplan. Ett par tärningar bestämmer hur många
drag tillgänglig för spelarna, och en fördubbling kub med siffrorna 2,
4, 8, 16, 32 och 64 om dess ansikten används för att hålla ordning på insatserna
för närvarande spelar om.
Två timers styr backgammon. Den lokala timern räknar ner 45 sekunder i
spel med normal hastighet, 30 sekunder i snabba spel, 15 sekunder uttrycka spel,
i vilken tid måste spelaren göra ett drag. Denna återställs efter varje drag
och, om tiden går ut börjar den globala timern tickar.
Den globala timern är satt till tre minuter i spel med normal hastighet, två minuter
i snabba spel, startar en minut i uttrycka spel och bara tickar när
den lokala tiden går ut. Den globala timern styr hela spelet. För
exempel i fråga om ett spel med normal hastighet, om spelaren varken
flyttar sina brickor eller utför transaktioner under 45 sekunder
den lokala timern, kommer den globala timern startar. Om den globala timern går
ut, kommer spelaren i kontroll över styrelsen förklaras som förlorare, och
poäng kommer att tilldelas motståndaren enligt dubbleringskuben.
Detta kommer att räknas som förlorar spelet, oavsett det aktuella tillståndet
av spelplanen.

Starta spelet
At the start of the game, two of each player’s checkers are positioned
på 24 punkter, fem på 13 punkten, tre på punkt 8, och fem
on the 6 point in the player’s home board. Before play begins the dice
rullas (en för varje spelare), och spelaren med det större antalet
makes the first move, using the combination of his die throw and the opponent’s.
Vid lika röstetal är tärningarna igen tills en av spelarna
får en högre poäng. Om möjligt, måste en spelare flytta sina pjäser på
antal punkter som visas på varje dö. Med andra ord, om en två och fem
rullas, måste två separata drag göras, motsvarande kärnor
av tärningarna. Spelaren kan flytta två brickor, eller kan välja att bara flytta
en genom att kombinera båda numren. Spelet fortsätter med spelare alternerande
varv efter varje kast.

Flytta brickorna
Varje spelare måste flytta sina pjäser i en riktning framåt på poäng
att motståndaren inte redan upptagen med två eller flera brickor.
Om en spelare slår samma nummer på båda tärningarna rullen kallas "doublet"
och varje nummer måste spelas två gånger. Än en gång, alla drag är skilda.
Till exempel har en spelare som rullar 5-5 för att spela fyra drag av fem platser,
med mellan en till fyra brickor.

Om pjäser kan landa
En bricka kan landa på ett ledigt punkt. Det kan också landa på någon punkt
occupied by a player’s own checkers. A checker cannot land on a point
occupied by two or more of the opponent’s checkers. If a player has no
regelrätta drag efter rulla tärningarna eftersom alla punkter är upptagna
by two or more of the opponent’s checkers, his turn is forfeited. If a
Spelaren har ett regelrätt drag för en dör bara, måste han göra det röra sig och sedan
förverkad användningen av den andra dör. Om spelaren har ett regelrätt drag för antingen
dö, men inte båda, han måste spela högre nummer.

Utslagning pjäser
Två eller flera brickor i en färg på en punkt egen denna punkt. En enda
checker is known as a ‘blot.’ If one of the opponent’s checkers lands
på en blot, är blot anses "hit" och placeras på baren. Att
checker är tillfälligt ur spel.

Återinträda pjäser
Om en spelare har brickor på barriären, kan ingen annan bricka skall flyttas innan
mata in alla sina pjäser på baren. Alla brickor på barriären måste
återinföras i spelet innan alla andra drag görs. Inspektören (s)
must be entered on empty points or blots in their opponent’s home board,
enligt en tärningskast. Om det inte finns några tomma platser, spelaren
must forfeit their go. After the last of a player’s checkers have re-entered
spelet måste han spela resten av de nummer som visas på tärningen om möjligt.

Hemtagningen
När en spelare har alla 15 av sina pjäser i sin egen hemmaplan, han
kan börja ta bort dem från brädet, detta kallas "hemtagningen."
Spelaren kan bära en spelpjäs som motsvarar varje nummer på
dice-fyra kommer att tillåta dem att ta bort en bricka från de 4 punkten. Om det
är någon bricka på den punkten som anges av rulle, måste spelaren göra
ett regelrätt drag med en pjäs på en högre numrerad punkt. Om det finns
inga pjäser på högsta-poäng, är spelaren skyldig att ta bort
en bricka från den högsta punkten då en av hans pjäser är bosatt.
En spelare har ingen skyldighet att bära av om han kan göra ett annars
regelrätt drag.
En bricka som har fått hem inte kan åter komma in i spelet. Om en pjäs
träffas under bära av, kan inget annat pjäser bäras bort till dess att
checker re-enters the game from the bar and reaches the player’s home
ombord igen.

Målgörare och fördubbla
Backgammon spelas för en överenskommen insats per poäng. Varje spel börjar med
en punkt.
Om en spelare är säkra på att vinna, kan han använda dubbleringskuben att öka
insatsen. Detta måste bara göras innan spelaren kastar tärningarna. Den
doubling cube’s faces are numbered 2, 4, 8, 16, 32, and 64.
Om den andra spelaren minskar ökningen av insatser, han omedelbart
förlorar spelet och förlorar en poäng. Men när den andra spelaren accepterar
fördubbling av insatserna Sedan tar han kontroll över kuben, dvs
som bara han kan öka insatserna igen.
Senare dubbleringar av insatsen kallas dubblar. Om en spelare
avvisar en fördubbla, då de förlorar spelet genom att det belopp som anges i punkterna
på dubbleringskuben. Alternativt, den spelare som accepterar fördubbla
blir ägare till kuben.

Vinnaren
Den första spelaren att få alla sina brickor från brädet vinner. Den
Förloraren förlorar antingen av en enda punkt, eller av det antal som anges i punkterna
på dubbleringskuben. Förloraren förlorar två gånger insatsen om han inte har
flyttade en enda spelpjäs från styrelsen i slutet av spelet. Detta är känt
as a ‘gammon.’ If the loser still has checkers on the bar or in the winner’s
hemmaplan, de förlorar tre gånger insatsen. Detta kallas en "backgammon."

J. Phillip Vogel’s Website is: www.theopn.com
J Phillip Vogel är redaktionschef för Poker tidskriften Life.
Han är författare till en rad bästsäljande spel böcker kollektivt
titeln The Real Deal. Hans senaste bok, Internet Gambling: Hur att vinna stort
Online spela bingo, poker, slots, Lotto, sportsbetting och mycket mer
finns i bokhandeln i hela världen.
Denna artikel publiceras i samarbete med www.contentgambling.com
– # 1 källan för spelande innehåll på nätet.

Please share this
Facebook
Twitter
LinkedIn