För springan spelarna, här är den gamla goda tiden av John Grochowski

Jag har spenderat lediga stunder nyligen "frisk" en bok jag skrev 1996.

Lite frisk är alla bordsspel kapitlen tar. Men om du har spelat spelautomater länge, vet du att 1996 var mer än en annan tid, ett annat ställe. Det var ett annat universum.

År 1996 var onlinespel i sin linda, och de flesta online vadslagning på sportevenemang. Så om du spelade spåren alls, du spelar offline, i en tegel-och murbruk casino.

År 1996 hade några av dessa spelautomater försetts med Bill validerare att acceptera papperspengar, men de flesta spelarna var fortfarande sjunker mynt i spåren. Utseendet på räkningen betalmekanismer var även anmärkningsvärt nog att inkludera i boken: "Många nyare maskiner är utrustade med valuta acceptorer — glida en proposition i spåret, och motsvarande antal krediter visas på en mätare", skrev jag då . DET var ny teknik i arbetet.

De flesta maskiner hade kredit meter då, och när du hade samlat ett par vinner, kan du trycka på en knapp för att spela mot krediter snarare än släppa mynt för varje spel. Vissa maskiner sjönk fortfarande mynt till en bricka i botten av maskinen på varje vinst, så man fick släppa mynt i springan på varje drag.

År 1996 hade praktiskt taget varje spelmaskin tre snurrande hjulen. Några hade fyra, men idén var densamma. De flesta hade en enda payline, kör genom centrum situationen för alla tre hjulen. Vissa hade tre vinstlinjer och ett fåtal hade fem, lägga diagonaler till de tre horisontella linjerna man kunde se i maskinen fönstret.

Bonusomgångar? Glöm det. Ingen anledning att nämna dem. Vid ungefär tidpunkten för publiceringen, flera månader efter att jag skrev boken, kom Anchor Gaming ut med Wheel of Gold, som passade ett snurrande hjul bonus ovanpå tre-hjuls slots. Wheel of Gold förvandlats snart i Wheel of Fortune och bonus funktion tävlingen var på — alldeles för sent i boken.

Videobanditer var begränsade till en fem-punkt box rubricerad "Slots of the Future."
Kommissionen förklarade att spel med videoskärmar kan programmeras för att ge samma odds som spel med snurrande hjulen, och skulle vara billigare att underhålla med färre rörliga delar. De få som hade provat hade misslyckats, konstaterade jag. "Och en maskin ingen spelar är inte kostnadseffektivt, oavsett hur billigt det är att upprätthålla", skrev jag tillbaka när.

Tja, här är vi, ett decennium senare. Online gaming har blivit en stor, biljondollarkälla verksamhet. Knappast någon droppar mynt i springor längre — även om du spelar i en tegel-och murbruk casino, gör ett växande antal spelautomater inte ens har platser för dig att släppa mynt. Fem hjul videospel med 9, 15, 25, tom 50 vinstrader samexisterar med tre-hjuls spel med en enda payline.

Machines nobody plays? Hardly. Video slots have become the games of choice, the fastest-growing segment of many casino markets — and that’s saying something with the way poker is booming. Five-reel video is taking over and I recently wrote a story themed, “Where have all the reel slots gone?”

Det verkar spelare som fem-rulle spel. De gillar animeringen, sevärdheter och ljud som kommer med video. De gillar andra skärmen bonusomgångar, oavsett om de ska välja present lådor för Prissumman, rulla tärningarna för en animerad omgång Yatzy eller jaga utomjordingar. De gillar free spins och multiplikatorer och scatter betalar. De gillar den högre frekvensen vinnande kombinationer som kan programmeras in i en 25-linje fem-hjuls spel och inte kan kopieras i en tre-hjuls single-line spel.
Dessutom gillar de den öre slots med progressiva når upp till $ 1 miljon.

De gillar att ha kul. De gillar att bli underhållen. Och spelautomater är mycket mer om underhållning och nöje i dag än de flesta av oss någonsin hade kunnat föreställa sig 1996.

Några av oss får nostalgiska kasinon som har kommit och gått, platser vi aldrig gå igen. Men springan spelarna behöver inte få alltför nostalgisk, för dessa är den gamla goda tiden.

John Grochowski’s website is: www.casinoanswerman.com

Please share this
Facebook
Twitter
LinkedIn